Demokrati

Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Diskrimineringsombudsmannen (DO)

Av AndreaZ Karlzzon - 18 april 2013 19:33

Godkväll på er!

 


Först ber jag om ursäkt för att det ekat lite tyst här på bloggen!

senaste veckorna har det varit lite väl mycket både på jobbet och privatlivet, så behövde en liten time-out.

 

 

För er intresserade som har lite medkänsla för personen bakom bloggen kan jag berätta varför! Ny adress och numera separerad blev lite mycket både känslomässigt och tidsmässigt, Så jag ber er ha överseende närmsta tiden med uppdateringarna!

 

Kan glädja er trotts humöret har jag gjort lite nytta!


Den nya lagändringen som är påväg "Vård för papperslösa" som jag finner oehört kränkande och diskriminerade emot oss som befinner oss lagligt i landet och beskattas hårt för vår välfärdsskull.

 

Jag Mailade Diskrimineringsombudsmannen (DO) härom veckan och fick nu svar! Så tänkte lägga upp det för eran beskådan!

 

Första mailet jag skickade:


"From:    Andreaz.Karlzzon@gmail.com

To:        Do@do.se

Date:     8 april 2013 18:26

Subject: Diskriminerad!?!

 

Jag och många med mig känner oss kränkta oss dikriminerade utav Sveriges riksdag, framförallt Moderaterna och Miljöpartiet.

Deras proposition om "Vård för papperslösa" som innebär:



Alla personer som befinner sig utan tillstånd i Sverige, med andra ord illegalt kommer att få dessa rättigheter. I praktiken innebär det att de får samma rättigheter som asylsökande har idag.


  • Gratis hälsokontroll.
  • Barn upp till 18 år helt kostnadsfri och full sjukvård.
  • Vuxna får för 50 kronor ”sjukvård som inte kan vänta” (upp till läkare att bedöma)
  • Tandvård för 50 kronor inom folktandvården eller privata som har avtal med landstingen (tandläkaren avgör vad som är ”akut”)
  • Receptläkemedel 50 kronor
  • Gratis sjukhusvård, vilket innebär ingen dygnsavgift.
  • Sjukhusresa max 40 kronor
  • Inget krav på identifiering vid besök i sjukvården eller tandvården

Sjukvården innefattar även preventivmedelsrådgivning, mödravård, förlossning, abort och givetvis rätt till tolk.



Vi har jobbat och slitit i många år för den välfärd vi har idag och betalar ungefär 25.000kr i landstingsskatt utöver det vi betalar för själva besöken.



Att då personer som befinner sig olagligt i Sverige får större och bättre subventioner än oss och våra pensionärer är oehört kränkande emot oss!



Vill gärna få svar ifrån er hur ni förhåller er till detta.


Mvh Andreaz K, Med flera"

 


Idag kom svaret, vilket va mindre roande än vad jag tänkt mig

Deras svar:

 

"HejTack för ditt brev till Diskrimineringsombudsmannen (DO).


Du refererar till ett politiskt beslut och täcks inte av diskrimineringslagen.



Jag ska dock försöka förklara vad som ligger bakom förslaget.



Papperslösa har begränsade ekonomiska resurser och är en grupp som lever i särskild utsatthet. Många av dem har inte råd att söka vård.

 

Rätten till bästa möjliga hälsa är en viktig mänsklig rättighet. Internationella fördrag, som Sverige har bundit sig att följa, slår fast att denna rättighet måste gälla alla. Liksom andra mänskliga rättigheter ställer detta krav på myndigheterna. Sjukvård måste finnas tillgänglig och stå öppen för alla, utan någon form av diskriminering.


Sverige har tidigare fått kritik för att vi inte levde upp till detta krav. Därför tillsattes en utredning för att reda ut begreppen och föreslå nödvändiga lagförändringar. Utredningen har legat till grund för den proposition du beskriver.



För ytterligare frågor om denna propostion kan du vända dig till de politiska företrädare som står bakom föreslaget.



MvhC**** ******"

 

För att föregå med gott exempel censurerar jag personens namn

Tror ni att jag nöjde mig med det svaret då?......... Där trodde ni rätt


Mitt svarsmail:

"From:    Andreaz.Karlzzon@gmail.com

To:        Do@do.se

Date:     18 april 2013 16:43

Subject: Fråga ang. proposition om "vård för papperslösa"

 

Hejsan.
Hur går jag till väga nu? För jag känner mig fortfarande om inte ännu mer diskriminerad och kränkt efter det här svaret!

"Papperslösa har begränsade ekonomiska resurser och är en grupp som lever i särskild utsatthet. Många av dem har inte råd att söka vård."


Det sistnämna gäller även oss pensionärer! (tillfällig sinnesförvirring där! är visst inte ens 30år)
Om nu dessa personer befinner sig olagligt vilket de gör rent juridiskt, Hur kommer det sig att de får Billigare vård än vi som bor och betalar för välfärden?

Du skriver:

"Rätten till bästa möjliga hälsa är en viktig mänsklig rättighet. Internationella fördrag, som Sverige har bundit sig att följa, slår fast att denna rättighet måste gälla alla. Liksom andra mänskliga rättigheter ställer detta krav på myndigheterna. Sjukvård måste finnas tillgänglig och stå öppen för alla, utan någon form av diskriminering."

Sista meningen där, Finner du inte att den Lagliga befolkningen i sverige blir diskriminerade då vi får dyrare vård än de som befinner sig här olagligt som jag påpekat sedan tidigare.
Som jag läser sista meningen får inte någon diskrimineras lagliga/olagliga bosättare men det är precis vad den gör!
Det skriker diskriminering gentemot de som är födda i landet och fått beviljat PUT.
Kan meddela dig att jag i min dagliga arbete möter många asylsökande och personer som beviljats PUT som även de känner sig diskriminerade. Varför ska de betala mer för vården när de fått PUT än om de skippat ansökan och befunnit sig här illegalt?
 
Nu är det även så att de flesta landsting gått över till kontantfritt system.
Har dom funderat på hur de här personerna som tänker utnyttja detta hur betalningen ska ske?
   Jag förutsätter nämnligen att en som befinner sig illegalt inte lär ha något betalkort? rätta mig gärna om jag har fel.
   Någon adress att skicka ut fakturan till går inte det heller, Vem ska betala fakturan när personalen inte får be om legitimation?
Receptutlämning?
Hur ska apoteken hantera förskrivning utav narkotiska preparat när de inte får be om legitimation?
   Svartmarknaden med recpetmedicinen kommer lavinöka i Sverige eftersom det inte går att kontrollera vem/när personen hämtade ut medicinen.
Helt ärligt jag och minst 100 utav mina vänner(Både infödda och personer som beviljats PUT varav 1 senast för 2 månader sedan) känner oss otroligt diskriminerade.

Du eller ni på DO har erfarenheten och kunskapen inom det här området därför jag vände mig till er då vi vill få information ifrån experter.


Mvh Andreaz Karlzzon"

 

 

Det ska bli roligt att se om jag överhuvudtaget får något svar :)

 

Jag önskar en trevlig kväll tills vi korsar varandras vägar igen.

 
 
Ingen bild

conlon

19 april 2013 08:42

http://polytempik.blogspot.se/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AndreaZ Karlzzon - 14 augusti 2013 13:19

Här presenteras alla bilder relaterade till insändaren.                                     Mvh AndreaZ Karlzzon ...

Av AndreaZ Karlzzon - 15 juni 2013 20:45

Godkväll på er allesammans!     PK-idioterna(Ja du vet dedär journalisterna, de som arbetar för våra statliga medier SVT/SR, Du visste väl att de finner oss tröga och iq-befriade. Därför måste de skriva om nyheterna ifrån ett visst perspektiv s...

Av AndreaZ Karlzzon - 25 maj 2013 13:53

Godafton kära läsare!     Dagens inlägg är en liten historia jag kände mig tvungen att få ur mig, lika delar komedi och allvar delat med värdefulla poäng som var man bör fundera lite extra över.  Jag önskar er stunds rogivande läsning, där...

Av AndreaZ Karlzzon - 25 maj 2013 06:25

Idag har jag verkligen skrivar glädje och det visar sig i 2 otroligt långa inlägg varav detta är det första.   Här nedanför har jag kopierat lite ifrån en debatt ang motionen som godkändes den i tisdags den 22 maj 2013.   Man måste läsa det ...

Av AndreaZ Karlzzon - 21 maj 2013 09:36

Kravaller och bilbränder i Husby   Två kvällar/nätter i rad har det varit kravaller och bränder i sthlms förorten Husby. (Andelen invånare med utländsk bakgrund utgör hela 82,7% utav befolkningen.) Jag tänkte här samla ihop lite information ...

Presentation

Hej och välkomna!
Här skriver jag om det som borde beröra oss alla!
Vill du kontakta mig gör du det på:
AndreaZ.Karlzzon@gmail.com

Fråga mig gärna!

Sök i bloggen

Boktips

framsida

Matnyttiga Bloggar

Senaste inläggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Kategorier

Arkiv

RSS

Status

MediaCreeper Creeper

Skapa flashcards